کسب درآمد و فروشگاه اینترنتی آموزش بهترين زمان کاشت نهال انگور
close
تبلیغات
ثبت لینک و بنر در اینجا
درآمد عالی با فروش فایل
ایجاد اپلیکیشن اندروید
تبلیغات بنری و متنی
loading...
YourAds Here YourAds Here

esmesheshgheh

بازدید : 23
يکشنبه 4 دی 1401 زمان : 7:58

آموزش بهترين زمان کاشت نهال انگور

انگور از محبوب‌ترين ميوه‌ها محسوب مي‌شود. دليل اين اهميت مي‌توان به طعم و مزه، تنوع و خواص فوق‌العاده‌اش اشاره کرد. از اين ميوه خوشمزه مي‌توان به‌صورت تازه و يا خشک استفاده کرد. از عصاره‌ي آن مي‌توان در تهيه‌ي انواع نوشيدني‌ها، سرکه انگور، شيره انگور و ترشي انگور استفاده کرد. علاوه بر کاربردها، خواص درماني بسيار آن به اهميت استفاده از اين ميوه مي‌افزايد؛ بنابراين پرورش درخت انگور مي‌تواند پرسود باشد. در اين مقاله در مورد بهترين زمان کاشت نهال انگور آشنا خواهيد شد. پس چنانچه به فکر کاشت درخت انگور هستيد. تا پايان اين مقاله با آلفا نهال همراه باشيد.

کاشت درخت انگور

بايد توجه داشته باشيد که درخت انگور در واقع گياهي قديمي است که مردم کشور مصر در حدود 5 هزار سال پيش با آن آشنا شدند. اين ميوه بومي آسياي صغير و ايران است و امروزه هم به صورت وحشي و نيمه وحشي در اين مناطق مشاهده مي شود. انگور در واقع يک درختچه بالا رونده است که با پيچک هاي خود خيلي راحت از درختان بالا مي رود و جالب است بدانيد که درازاي اين درخت به 15 متر هم مي رسد. به طور کلي مي توان گفت که يکي از عوامل مهم در پرورش و کاشت درخت انگور فضاي کافي براي رشدن اين درخت مي باشد و در هر مکاني که درخت انگور را بکاريد بايد فضاي قابل استفاده زيادي داشته باشيد.

https://alphanahal.ir/خريد-نهال/

بهترين زمان کاشت نهال انگور

نهال انگور به سرماي شديد حساس است. از کاشت نهال انگور در سرماي شديد و دماي زير ? درجه اجتناب کنيد. ازاين‌رو بهترين زمان کاشت نهال انگور اوايل بهار قبل از باز شدن جوانه‌هاست. پس از کاشت نهال انگور روي آن سرپوش قرار دهيد. تا از بروز سرماي احتمالي مصون باشد. درصورتي‌که بخواهيد درخت انگور را قلمه بزنيد براي جدا کردن قلمه‌ها فصل پاييز و در زمان خواب گياه اقدام کنيد؛ و در اوايل بهار آن‌ها را بکاريد.

زمان کاشت نهال انگور در ايران معمولا در اواخر زمستان تا اوايل بهار انجام مي‌شود. توجه کنيد که نهال شما بايد قبل از پايان زمستان به ارتفاع ?? سانتي‌متري رسيده‌ و حداقل ? برگ داشته‌باشد

اگر قصد داريد که نهال خود را از نهالستان‌ها خريداري کنيد، حتما هنگام انتخاب نهال ويژگي‌هاي بالا را درنظر بگيريد. نهالي با اين ويژگي‌ها داراي سيستم ريشه‌اي مناسب براي انتقال به زمين اصلي است. بعد از تهيه نهال بايد بهترين زمان کاشت نهال را انتخاب کنيد. نهال انگور بر خلاف درخت انگور، بسيار به سرما حساس است؛ پس در هنگام انتخاب زمان کاشت به اين موضوع بسيار دقت کنيد.

براي پيشگيري از سرمازدگي نهال، به سايت هواشناسي کشور مراجعه کنيد و دماي بيشينه و کمينه منطقه خود، در يک ماه آينده را ببينيد.

اگر در طول اين مدت احتمال يخبندان و دماهاي زير ? درجه در منطقه شما وجود دارد، زمان کاشت نهال انگور هنوز نرسيده است؛ پس از کاشت نهال خودداري کنيد. نهال را در داخل خانه (جايي که زياد گرم نيست) نگهداري کنيد تا زمان مناسب براي کاشت آن فرابرسد.

بيوگرافي درخت انگور

وقتي که درباره درخت انگور؛ صحبت مي‌کنيم، در واقع درباره ميوه‌اي حرف مي‌ زنيم که در عين نام‌ آشنايي، از 600 گونه مختلف تشکيل شده و اگر هر روز با يک گونه آن آشنا شويم، باز هم حدود 2 سال طول مي‌کشد که انواع گونه درخت انگور، را بشناسيم. جالب‌ تر آنکه تمام اين 600 گونه را مي‌توان به دو دسته‌ بي دانه و دو دانه تقسيم نمود. نام علمي انگور vinifera است که سرده‌اي از خانواده انگورسانان يا Vitaceae به حساب مي‌آيد.

درختان انگور؛ از جمله خاص ترين و جز نوستالژي ترين درختاني مي باشند که انسان به کاشت آن پرداخته و در تاريخ اساطيري جاي جاي جهان نيز کاشت درخت انگور، به صورت سند به ثبت رسيده است. ميوه grape Tree؛ ميوه‌اي آبدار و کوچک با پوستي نازک است که داراي شيره فراوان و طعمي‌بين ترش تا شيرين (بسته به گونه آن) است.

درخت انگور؛ از جمله ميوه‌ هاي پر برکتي است که از جزء به جزء آن استفاده‌هاي مختلف مي‌شود. ميوه انگور علاوه بر ميوه‌اي لذيذ و مفيد، مي‌تواند به مويز، کشمش، شيره انگور، ژله، مربا، آب انگور، شراب، سرکه و.. تبديل شود. همينطور از روغن دانه انگور نيز به صورت خوراکي و بهداشتي استفاده‌هاي متنوعي مي‌شود. از برگ درخت انگور؛ دلمه برگ مو مي‌پزند و از پوست بدنه اصلي اين درخت نيز در موارد مختلفي استفاده مي‌شود. بنابراين کاشت درخت انگور، و پرورش اين ميوه يکي از پرسودترين محصولات کشاورزي است.

انواع درخت انگور ايراني و خارجي شامل چه ارقامي هستند

همانطور که در ابتدا اشاره کرديم، انگور 600 گونه مختلف دارد و شناخت همه انواع آن کاري بسيار دشوار است. اما برخي ارقام تجاري و معروف آن که در داخل ايران کشت مي‌شوند را مي‌توان برشمرد. برخي از ارقام خارجي انگور عبارتند از: انگور رد کارلت، انگور پرلت، انگور شامپاين، انگور بلک ويليام، انگور بلک سيدلس، انگور کريسمون، انگور وايت کارنت و

برخي ارقام ايراني معروف کاشت درخت انگور؛ نيز عبارتند از: انگور ياقوتي، عسگري، شمشيري، صاحبي، شصت عروس، مويز بي‌دانه، سياه سردشت، خليلي، ريش بابا، بي‌دانه سرخ، غزل اوزوم، کشمشي، شاهاني، لعل حسيني، چشم گربه‌اي، شيرازي، رازقي، تبرزه، الحقي و…

بهترين زمان کاشت نهال انگور سياه

انگور سياه داراي دانه‌هاي گرد، تعداد دانه‌هاي آن کم است آبدار و خوشمزه است؛ و در تهيه‌ي شيره‌ي انگور، آب انگور، آبغوره، سرکه، کشمش و مويز استفاده مي‌شود. از خواص انگور سياه مي‌توانيم به تأثيرات آن بر آرامش اعصاب، پاک‌سازي معده و افزايش شير مادر اشاره کرد.

نهال انگور سياه دو تا سه ماه نياز به دماي ?-تا ??- درجه نياز دارد. بهترين زمان براي کاشت اين نهال فصل بهار يا اوايل تابستان است. درصورتي‌که اين نهال در روزهاي باراني کاشته شود. براي نهال تازه کاشته شده شرايط مطلوبي است.

زمان کاشت نهال انگور ياقوتي

انگور ياقوتي داراي دانه‌هاي ريز به رنگ قرمز و خوشه‌هاي متراکم، زودرس و اولين انگوري است که وارد بازار مي‌شود. اين انگور خواص زيادي دارد. براي رفع بيماري‌هاي آرتريت، روماتيسم مفصلي، سل، برونشيت، يبوست، بواسير، نقرس مفيد است. انگور ياقوتي نسبت با ساير ارقام انگور آنتي‌اکسيدان بيشتري دارد. وجود آنتي‌اکسيدان‌ها بدن را از اثرات مضر راديکال‌هاي آزاد محافظت مي‌کند؛ و موجب پيشگيري از سرطان مي‌شود. از مهم‌ترين خواص انگور ياقوتي مي‌توان به خون‌ساز بودن آن اشاره کرد.

انگور ياقوتي مقاومت بالايي نسبت به سرما دارد. اين درخت حدود ??? ساعت نياز سرمايي دارد. کاشت نهال انگور ياقوتي بايد در زمان مناسب انجام شود. در غير اين صورت نهال رشد خوبي ندارد و دچار آفت‌زدگي از ناحيه ريشه مي‌شود. بهترين زمان براي کاشت نهال انگور ياقوتي از اواسط پاييز تا اوايل بهار است.

زمان کاشت نهال انگورشاني

انگورشاني يا انگور شاهاني و يا انگور سياه سردشت از انگورهاي زودرس است. داراي دانه‌هاي گرد و درشت و پوست‌کلفت و رنگ آن قرمز مايل به سياه است. از اين نوع انگور در تهيه مويز، نوشيدني‌ها، آبميوه‌ها، شيره انگور، ترشي‌شاني و سرکه‌شاني استفاده مي‌شود. همچنين انگورشاني خواص درماني زيادي دارد. به دليل داشتن آهن و فسفر براي درمان کم‌خوني و تقويت قدرت مغز و حافظه مؤثر است. مقدار زيادي ويتامين C دارد به تقويت سيستم ايمني بدن کمک مي‌کند. حاوي مواد مغذي براي تقويت عضلات است. انگورشاني براي درمان انواع بيماري‌ها نظير بيماري‌هاي کبدي، قندي، سرطان نيز استفاده مي‌شود.

درخت انگورشاني در برابر سرماي شديد، گرماي تابستان، خشکي و کم‌آبي مقاومت بالايي دارد؛ و به همين علت در مناطق کم آب به‌صورت ديم کاشته مي‌شود. به‌طورکلي نياز به دو تا سه ماه سرماي زمستان(دماي ?-تا ??- درجه) دارد. بهترين زمان کاشت براي انگورشاني فصل بهار يا اوايل تابستان است.

زمان کاشت نهال انگور ديم

نهال انگور ديم از ارقام پيوندي است. اين نهال اصلاح‌شده و پربازده است؛ که از سال اول به باردهي مي‌رسد. روش کاشت ديم براي اين نهال استفاده مي‌شود. در اين روش از حداقل آب استفاده مي‌شود. آب بين درختان جاري مي‌شود و به سمت ريشه هدايت مي‌شود.

انواع نهال انگور ديم عبارتند از: نهال انگور ديم ژنوتيپ، نهال انگور ديم اصلاح‌شده، نهال انگور ديم زودبازده، نهال انگور ديم مقاوم به سرما، نهال انگور ديم شناسنامه‌دار

بهترين زمان براي کاشت نهال انگور ديم در مناطق با زمستان ملايم اواسط پاييز است. درصورتي‌که در منطقه شما زمستان همراه با يخبندان شديد باشد. زمان مناسب براي کاشت درخت انگور اواخر زمستان است. براي افزايش ظرفيت نگهداري آب در خاک و حفظ رطوبت خاک در زمان کاشت نهال از خاک‌برگ، کود دامي، مالچ و پوکه‌هاي معدني استفاده کنيد.

زمان کاشت نهال انگور گلداني

زمان کاشت نهال انگور گلداني در مناطق سردسير در بهار تا اوايل تابستان است. ولي در مناطق گرمسير اوايل زمستان براي کاشت مناسب است. کاشت انگور از طريق قلمه امکان‌پذير است. ولي پيشنهاد مي‌شود از نهال‌هاي ريشه‌دار استفاده کنيد تا درصد موفقيت افزايش يابد.

کاشت نهال

و حالا نوبت به کاشت نهال در زمين مي رسد. نهال را مي توان در اواخر پاييز يا اواخر زمستان تا فروردين کاشت. براي مناطق سردسير اواخر زمستان تا اوايل بهار مناسب تر است.

نهال ها را از افراد يا موسسات معتبر و استاندارد تهيه کنيم. بسياري از نهالستان هاي ايران فاقد استانداردهاي لازم اند. نهال ضعيف يا مشکل دار، باعث بالا رفتن هزينه ها و کاهش توليد مي شود.

در زمان جابه جايي نهال بايد حواسمان جمع باشد که ريشه هاي آن در معرض هوا قرار نگيرد.

لازم است که پس از کاشت، نهال ها را فورا آبياري کرد.

فاصله گذاري

اين که نهال ها را به چه فاصله اي از هم بکاريم به خيلي چيزها بستگي دارد. شرايط آب و هوايي، حاصلخيزي خاک، آب قابل دسترس، نوع رقم انگور، سيستم تربيتي و نحوه ي هرس کردن از جمله ي اين عوامل اند.

بوته ها در خاک هاي عميق تر و حاصلخيزتر رشد بيشتري دارند پس بهتر است که فاصله ي آن ها بيشتر و در خاک هاي کم عمق و ضعيف، فاصله را کم تر در نظر بگيريم. در کاشت ديم، فاصله بين بوته ها را بيشتر مي گيريم تا ريشه ها فضاي کافي براي جذب آب و املاح از زمين را داشته باشند.

در کشت آبي به طور ميانگين فاصله ي بين رديف ها بين 3 تا 3.5 متر و فاصله بين دو بوته در يک رديف را 2 تا 2.5 متر مي گيريم. اما در کشت ديم اين مقدار بسته به ميزان بارش باران از 4 تا 7 متر متغير است.

چاله کاشت

براي کاشت نهال چاله اي حفر مي کنيم. اندازه اين چاله به نوع رقم انگور و نوع خاک بستگي دارد. به طور ميانگين مي توانيم ابعاد چاله را 50 * 100 * 120 سانتي متر در نظر بگيريم. معمولا چاله هايي که براي کشت ديم استفاده مي شود را بزرگ تر در نظر مي گيرند.

معمولا در کاشت آبي، مقداري کمپوست داخل چاله مي ريزند. نهال را جوري درون خاک قرار مي دهيم که چند جوانه (بيش از 2) درون خاک باشد.

در کاشت ديم، شيب بندي زمين بسيار مهم است. اين شيب بندي بايد به صورتي باشد که حداکثر مقدار آب باران را به سمت ريشه بوته هدايت کند. سطح چاله در اين نوع کشت بايد کمي پايين تر از زمين اطراف باشد.

آبياري

بايد توجه کنيد که هر چه هواي محيط کشت گرم تر شود گياه هم نياز به آبياري بيشتري دارد و ريشه هاي اين گياه اغلب در خاک هاي مختلف تا عميق زيادي رشد مي کند. بهتر است بدانيد که آب مورد نياز گياه بسته به عامل گرما متغير است. مثلا براي يک منطقه سردسير که تابستان هاي گرم دارد به 500 ليتر آب نياز است ولي اين در حالي است که مناطق خيلي گرم به حدود 1350 ميلي ليتر آب براي رشد نياز است.

آب و هوا

بايد بدانيد که در آب و هواي ملايم تابستاني انگورهاي زودرس در صورتي که در شيب هاي جنوبي قرار بگيرند مي توانند محصول بدهند. اين گياه به سرماي شديد هم اهميتي نمي دهد و تنها برخورد بادهاي شديد مي تواند اين گياه را نابود کند. به صورت کلي مي توان گفت که بوته انگور در فصل بهار به محض اينکه هوا گرم و آفتابي شود و درجه موجود در هوا به بيش از 10 درجه بالا صفر برسد رشد خود را شروع مي کند.

شايع ترين بيماري و آفات درخت انگور کدامند؟

شايع‌ترين آفات درخت انگور، آفت زنجره مو و کرم خوشه خوار انگور هستند که مي‌توانند همه ساله به درخت شما حمله کرده و آسيب‌هاي زيادي به آن وارد نمايند. از بيماري‌هاي رايج درخت انگور؛ نيز مي‌توان به گال طوقه (بيماري سرطان ريشه و ساقه مو) ، سفيدک پودري انگور، سفيدک کرکي (داخلي) انگور، ويروس برگ بادبزني، پوسيدگي سياه مو، سفيدک سطحي انگور و پوسيدگي خاکستري انگور اشاره کرد که هر يک از اين بيماري‌ها راه‌هاي مبارزه خاص خود را دارند.

چند نوع هرس داريم و هرس درخت انگور چگونه انجام مي شود؟

هرس درخت انگور؛ به منظور تربيت شاخه‌ها و جهت‌دهي آن‌ها در مسير صحيح رشد انجام مي‌گيرد و معمولاً درختان انگور از سال سوم به بعد نياز به هرس خواهند داشت. زمان مناسب هرس درخت انگور؛ فصل زمستان است و دماي مناسب براي اين کار، دمايي بالاتر از 5 درجه سانتي‌گراد خواهد بود. همينطور مي‌توان هرس را به فصل بهار و زماني که درختان انگور شروع به شکوفه زدن مي‌کنند موکول کرد که البته در آن صورت بايد سريع وارد عمل شويد و پيش از رشد شکوفه‌ها بر روي شاخه‌هاي کهنه، نسبت به هرس کامل درخت اقدام نماييد.

دستورالعمل و زمان برداشت انگور

ارديبهشت ماه يعني وقتي که خوشه ها با چشم قابل ديدن هستند بايد درختاني را که داراي تعداد زيادي خوشه هستند را بچينيد تا ديگر خوشه ها از نظر غذايي دچار کمبود نشوند و مرغوبيت لازم را داشته باشند. بايد توجه کنيد که براي تسريع در رسيدن انگور و خوشه هاي ديررس بايد برگ هايي را که روي شاخه ها قرار دارند را جدا کنيد زيرا اين برگ ها مانع از رسيدن نور مستقيم خورشيد و گرما به انگور مي شوند.

بايد توجه کنيد که در موقع برداشت انگورها بايد خوشه ها را از محل چسبندگي جدا کنيد و توصيه مي شود براي انجام دادن اين کار از قيچي استفاده کنيد تا حبه ها له نشوند. بايد دقت کنيد که در روند برداشت بايد تنها خوشه هاي رسيده را بچينيد و چيدن خوشه هاي نارس را به بعد موکول کنيد زير بعضي از واريته ها همه خوشه هايشان در آن حد رشد نمي کنند و لازم است تا انگورهاي آن را چند بار بچينيد.

https://alphanahal.ir/grape-seedlings/

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 9

درباره ما
اطلاعات کاربری
نام کاربری :
رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • لینک دوستان
  • نرم افزار مديريت مشتريان
  • موسسه مهاجرتی در شیراز
  • چيتا وي پي ان
  • چيتا وي پي ان
  • نمايندگي تعمير يخچال ال جي در اصفهان
  • آموزش سئو در زوميت
  • موسسه حقوقی
  • نرده راه پله
  • آموزشگاه آشپزي
  • سامسونگ اقساط
  • خواص گلاب برای پوست
  • ارسال پیامک به لیست سیاه
  • ارسال پیامک به لیست سیاه
  • دانلود فيلم خارجي
  • وب Ùˆ سئو
  • دانلود فيلم خارجي
  • smin slehi
  • سایبان برقی
  • سایبان برقی
  • آموزش کاتلين
  • سایبان برقی منصف
  • Chocolate Milkshake
  • ويدئو آموزش شارژ کارتريج ليزري HP
  • سئو کار حرفه اي
  • اسليو معده
  • دوره هاي آموزش برنامه نويسي براي شروع
  • گرامر زمان Present Perfect
  • آداپتور صنعتي
  • خرید سی Ù¾ÛŒ
  • خريد رزين اپوکسي
  • خريد رزين اپوکسي
  • صمد وليزاده
  • بهترين طراح ويلا
  • خبرگذاري آراد
  • شرکت اتيه انرژي تلاش
  • بام ساز مجري سقف شيرواني
  • فروشگاه اينترنتي بانيليون
  • گات ترکي
  • باغ ايراني
  • تهران گاردن
  • https://ardabildesign.ir/
  • صنعت گستر سامان
  • https://sports-news.ir
  • لنت لاين
  • فروشگاه اينترنتي شهر تلويزيون
  • سيلک فکتوري
  • بيسکوتي Ú©ÙŠÚ©
  • فروشگاه اينترنتي خانم Ú¯Ù„
  • قفسه مغازه
  • طراحی سایت اصفهان
  • خرید ویلا در زعفرانیه کردان
  • خرید ویلا در زعفرانیه کردان
  • فروشگاه اينترنتي تاپ فروش
  • دانلود فیلم
  • دانلود فیلم
  • نمایندگی هایک ویژن
  • دانلود رمان
  • لیست قیمت دوربین اچ دی هایک ویژن
  • لیست قیمت دوربین Ø¢ÛŒ Ù¾ÛŒ هایک ویژن
  • موبو ارز
  • قيمت طراحي سايت
  • خودروبر امید
  • باغ استور
  • خرید رپورتاژ EDU
  • محصولات نانوسان
  • انگلیسی برای کودکان
  • انگلیسی برای کودکان
  • انگلیسی برای کودکان
  • همایش های دانش آموزی
  • stories for kids free
  • short story for kids
  • moonzia
  • آموزش نقاشی کودکانه
  • golchin
  • هزینه Ùˆ شرایط اقامت Ùˆ مهاجرت به قبرس شمالی
  • دانلود بازی کامپیوتر Ú©Ù… حجم
  • اقامت قبرس با خرید ملک
  • بارداری خطرناک
  • اقامت قبرس با خرید ملک
  • کفش بلور
  • تاریخچه آدیداس
  • telegram smm panel
  • little mermaid stories
  • خرید اکانت v2ray
  • متر 30 متری
  • خرید اشتراک v2rayng
  • best smm panel
  • نمونه صندوق انتقادات Ùˆ پیشنهادات
  • آموزش زبان عبری
  • قیمت طراحی سایت فروشگاهی
  • controlmgt.ir
  • کسب درامد از تلگرام
  • کسب درامد از تلگرام
  • تبلیغات پاپ آپ
  • آیین نامه راهنمایی Ùˆ رانندگی
  • سایت رایگان
  • نمونه سوالات آیین نامه
  • ایران سی ان
  • آرشیو
    خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    چت باکس
    پیوندهای روزانه
    آمار سایت
  • Ú©Ù„ مطالب : 224
  • Ú©Ù„ نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 39
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 56
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • Ú¯ÙˆÚ¯Ù„ امروز : 0
  • Ú¯ÙˆÚ¯Ù„ دیروز : 0
  • بازدید هفته : 259
  • بازدید ماه : 2026
  • بازدید سال : 5196
  • بازدید Ú©Ù„ÛŒ : 17868
  • کدهای اختصاصی